The Office: “Secretary's Day” Review

Twee relatief nieuwe en minder belangrijke personages kregen de schijnwerpers in de aflevering van deze week, de eerste nieuwe na drie weken van herhalingen. De vakantie-afleveringen van The Office behoren vaak tot de beste, en ze hebben Valentijnsdag, Halloween, Kerstmis en St. Patrick’s Day al behandeld. Dus wat blijft er over? Secretaressedag, natuurlijk. En dat betekent dat we iets meer over Erin te weten komen. In een notendop (bedoelde woordspeling), ze is nog gekker dan we dachten.

De show begon met een andere grote koude open, als de bende verzameld om Oscar’s mashup van Kevin en Cookie Monster te bekijken. Maar in plaats van het grappig op zichzelf te laten staan, werd de bit meegenomen in de aflevering als het B-verhaal, en voelde het een beetje vermoeider elke keer dat ze er op terugkwamen. Het gaf wel de kans om een ander minder belangrijk personage in de kijker te zetten, want Sabre’s man op kantoor, Gabe (Zach Woods), probeerde wat gezag uit te oefenen over het personeel door de voortzetting van de grap te verbieden. Maar Gabe’s strijd om respect leek een beetje te veel op Jim’s recente stint als co-manager eerder dit seizoen. Het is niet ongehoord dat de schrijvers zichzelf herhalen, maar binnen hetzelfde seizoen lijkt een beetje lui.
Over Jim gesproken, hij is comfortabel teruggekeerd in de rol van kantoorclown, naast zijn partner in crime, die net terug is van zwangerschapsverlof. Pam’s terugkeer zorgde voor een van de meest ongemakkelijke, en daarom hilarische, momenten in de aflevering, toen ze Meredith in de badkamer aantrof met haar borstkolf (ze houdt gewoon van “de manier waarop het voelt”). Het koppel had niet echt een volledige verhaallijn deze week, maar de weinige interacties die ze hadden, bewezen dat hoe graag de schrijvers ook zouden willen dat Erin en Andy de rol van leidend romantisch koppel zouden vervullen, ze hebben gewoon niet diezelfde magische vonk.

Dat brengt ons terug bij Erin. Andy’s poging om haar een speciale dag te bezorgen was lief, maar liep vreselijk mis toen hij erop stond dat Michael haar mee uit lunchen nam. Hoe meer we over Erin te weten komen, hoe meer ze lijkt te passen in de wereld van de zonderlingen die bij Dunder Mifflin werken. Haar “haarkamer” was amusant en willekeurig, en je weet dat als Michael gestoord wordt, er iets serieus mis is. Gezien Erin’s verleden als wees en pleegkind is het begrijpelijk dat ze een mini freak-out krijgt als ze zich realiseert dat Andy geheimen voor haar heeft. Maar het werd pas echt gek, toen niemand op kantoor eraan dacht om Andy erop te wijzen dat Angela Andy bedroog, hem vreselijk behandelde en zijn hart brak. Maar dat had de breuk aan het eind kunnen voorkomen, en we moeten de spanning erin houden. Of zoiets. Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om veel om deze twee te geven. Ik zie veel liever meer van de driehoek Dwight/Angela/Isabel, die deze week niet eens genoemd werd.
Deze aflevering is geschreven door Mindy Kaling en geregisseerd door Steve Carell, twee mensen die The Office beter zouden moeten kennen dan zowat iedereen. Het is dan ook interessant dat Erin en Gabe zoveel aandacht krijgen in “Secretary’s Day”, bijna alsof de schrijvers moe zijn van het spelen met dezelfde oude personages en nieuwe grond willen verkennen. De uitdaging is natuurlijk om niet te ver af te wijken van de formule die de show in de eerste plaats een hit maakte. Wanneer je een aflevering hebt waarin de vier hoofdpersonages op de achtergrond raken, bestaat het gevaar dat je de essentie van The Office verliest. Gelukkig maakt deze aflevering genoeg gebruik van de ensemble cast dat het niet te ver gaat op onbekend terrein.
Ook vermeldenswaard nu we de laatste paar afleveringen van seizoen 6 ingaan, is dat de uiteindelijke verhaallijn nog niet duidelijk is geworden. De verhaallijn van vorig jaar rond de Michael Scott Paper Company was een van de beste dingen van seizoen 5, maar met nog maar vier afleveringen te gaan, begint de tijd te dringen om iets te doen dat net zo stimulerend is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.