Originea unui lac alpin

În ciuda topografiei formidabile a zonei, North Cascades este plină de lacuri. În timpul unei drumeții la sfârșitul verii trecute, am întrezărit cum s-au format multe dintre ele.

Lacul Monogram se află într-un mic bazin cocoțat la câteva mii de metri deasupra râului Cascade. La această altitudine, la puțin mai puțin de 5.000 de picioare deasupra nivelului mării, este înconjurat de pajiști de afine și de păduri împrăștiate de cucută de munte și brad argintiu de Pacific. Este un loc primitor pentru a campa pentru câteva nopți, indiferent dacă vreți să leneviți pe malul lacului sau să vă întăriți și mai mult cvadrilele urcând pe crestele din jur.

Lac mic înconjurat de pajiști și munți

Am făcut o drumeție acolo la sfârșitul lunii august anul trecut în speranța de a vedea urșii negri hrănindu-se cu afine. Afinele ajunseseră la maturitate maximă când am ajuns, dar nu am găsit urși negri și nici măcar vreun semn proaspăt de urs, așa că, în loc să mă relaxez la lac, am decis să explorez terenul din jur și să admir câteva dintre priveliștile alpine emblematice care fac Cascadele de Nord atât de faimoase.

Nu aveam o destinație anume în minte, am fost liber să hoinăresc. Acestea sunt cele mai preferate drumeții ale mele, când călătoresc mai mult pentru a vedea ce s-ar putea afla în fața mea, în loc să mă fixez pe o destinație prestabilită.

Înconjurând lacul, am trecut prin zone umede liniștite, pline de stufărișuri…

Pajiști cu stufărișuri și un mic iaz în bazinul montan

…m-am oprit frecvent să mănânc afine…

plante de afine cu afine coapte

…s-a plimbat pe un câmp de bolovani ușor înclinat…

pajiște și câmp de bolovani privind spre o creastă de munte

…spre un ghețar ascuns într-un buzunar chiar la sud de Little Devil Peak.

un ghețar mic, în mare parte fără zăpadă, ascuns într-un bazin sub un vârf de munte

Aici, mi-am mâncat prânzul în timp ce contemplam scena. Era un analog aproape perfect pentru formarea bazinului lacului Monogram Lake.

Glaciarele se formează atunci când zăpada este comprimată în gheață în mare parte fără aer și atinge o masă suficientă pentru a se deforma și curge. Sub influența gravitației, a deformării gheții (presiunea ridicată din interiorul unui ghețar face ca gheața adânc îngropată să se comporte plastic) și a lubrifierii de la apa din patul său, ghețarii se deplasează de-a lungul căilor de cea mai mică rezistență. Datorită masei și dimensiunilor lor, ei devin agenți puternici de eroziune. Ei antrenează roci, nisip și orice altceva în timp ce curg. Forțate de gheața în mișcare, rocile din albia unui ghețar sunt deosebit de erozive. Eroziunea glaciară macină roca atât de eficient încât o mare parte este pulverizată într-o pulbere microscopică numită făină de rocă. Aceasta este substanța care conferă scurgerilor glaciare aspectul lăptos și care poate colora lacurile în turcoaz.

În cazul în care gheața s-a retras doar recent la acest ghețar, roca de bază a înregistrat o mulțime de dovezi ale mișcărilor din trecut ale ghețarului.

baston de drumeție așezat pe roca goală. Roca prezintă striații orizontale slabe.

Multe striații slabe au fost marcate în roca de bază în apropierea ghețarului. Striațiile sunt aproximativ paralele cu bastonul de drumeție.

Scaneluri concentrice în roca metamorfică

Scanelurile sunt caneluri mici, în formă de semilună, formate în roca de bază de rocile înghețate în gheață. Rocile ciobesc patul ghețarului pe măsură ce sunt forțate să avanseze. Fața convexă a mărcilor arată în direcția mișcării.

Din moment ce eroziunea glaciară este mai pronunțată la baza unui ghețar, dacă topografia forțează gheața să treacă printr-un punct de ciupitură, atunci aceasta face ca ghețarul să cioplească terenul subiacent mai adânc și mai rapid decât pe laturile ghețarului, un proces numit overdeepening. Pe măsură ce gheața se retrage, bazinele supraînălțate se umplu adesea cu apă. Aceasta este originea fiordurilor și a bazinelor lacurilor adânci, precum și a circurilor înalte de pe versanții munților.

Lacul Monogram ocupă un circ, o vale sau un bazin pe jumătate deschis și cu laturi abrupte de pe versantul unui munte. În loc de un lac limpede înconjurat de pajiști, acesta a fost cândva umplut de gheață, la fel ca bazinul de sub vârful Little Devil Peak.

Vedere care privește spre un lac dintr-un circ glaciar. Vale adâncă și vârfuri acoperite de zăpadă la orizont.

Lacul Monogramă

Vedere de ghețar în bazinul montan. Munți acoperiți de zăpadă la orizont.

Glaciarul de la sud de Little Devil Peak văzut de pe un vârf fără nume de deasupra lacului Monogram.

Uniformitarianismul este un principiu geologic care, în rezumat, înseamnă că cheia interpretării trecutului este înțelegerea proceselor care au loc astăzi. Cu excepția celor trei rezervoare hidroelectrice din Valea Skagit, ghețarii au sculptat bazinele pentru aproape toate lacurile din Parcul Național North Cascades și din zona națională de recreere Lake Chelan. Chiar dacă nu am fost prin preajmă pentru a vedea cum a apărut Lacul Monogram în urma retragerii glaciare, toate dovezile de care aveam nevoie pentru acest proces erau chiar în fața mea.