Ziua în care India a eliberat Goa de sub dominația portugheză

Turiști internaționali împreună cu un ghid indian urcă treptele spre Biserica Sfânta Maria din Panjim, capitala vechii Goa, la aproximativ 615 km sud de Bombay, 01 decembrie 2003. Ultimele cifre arată că există o creștere substanțială a numărului de vizitatori care sosesc în India, Goa fiind una dintre cele mai populare destinații pentru turiști.
Image caption Goa a fost eliberată în 1961, la 14 ani după ce India a devenit independentă

Goa, pe coasta de vest a Indiei, a fost eliberată de sub dominația portugheză la 19 decembrie 1961, la mai mult de patru secole după ce a fost colonizată.

Lupta pentru libertate a început în anii 1940, pe măsură ce India se apropia din ce în ce mai mult de independența față de dominația britanică. Dar Goa a rămas o colonie portugheză până în 1961, ceea ce a tensionat relațiile dintre India și Portugalia, pe măsură ce sprijinul primei pentru mișcarea anticolonială din Goa a crescut. În 1955, India a impus chiar o blocadă economică asupra Goa.

În 1961, armata indiană a invadat statul după ce portughezii au tras asupra unor bărci de pescuit indiene, ucigând un pescar.

După 36 de ore de lovituri aeriene, maritime și terestre ale armatei, generalul Manuel Antonio Vassalo e Silva, guvernatorul general al Goa, a semnat „instrumentul de capitulare”, cedând teritoriul Goan către India.

Supriya Vohra aude de la goani despre zilele premergătoare eliberării.

Higino Emidio Rebelo, 71 de ani, hotelier

Higino Emidio Rebelo
Captură imagine Domnul Rebelo avea 14 ani când Goa a fost eliberată de sub dominația portugheză

Vasco, unde am locuit, era un port comercial. După ce guvernul indian a impus o blocadă economică asupra Goa, proviziile noastre ar fi fost importate din întreaga lume – cartofi din Olanda, vin din Portugalia, legume și orez din Pakistan, ceai din Ceylon , ciment din Japonia, oțel din Belgia. Acestea ar ajunge în Vasco și apoi ar călători în diferite părți din Goa.

Îmi amintesc dimineața zilei de 17 decembrie când am auzit că un pod a fost bombardat . Tatăl meu ne-a trimis la casa de fecioară a mamei mele, la 30 km (19 mile) la sud de Vasco.

Când ne-am întors câteva zile mai târziu, am aflat că armata indiană preluase clădirea noastră.

• Lupta lui Goa pentru independența față de Portugalia
  • În imagini: Comunitățile creștine muribunde din India
Un ziar din Goa din 20 decembrie 1961
Image caption Un ziar din Goa din 20 decembrie 1961, cu titlul „Trăiască India”

Guvernatorul general era un om de primă clasă. Când a vizitat Goa în 1983, l-am felicitat cu brațele deschise.

Noi, goienii, am crezut întotdeauna într-un stil de viață și o economie care respectă mediul înconjurător. Dar lucrurile s-au schimbat în ultimii câțiva ani. Există planuri de a importa mai mult cărbune în stat, ceea ce va cauza mai multă poluare. Râurile noastre sunt naționalizate pentru a transporta mărfuri. Nimeni nu este împotriva dezvoltării, dar acesta nu este progres.

Libia Lobo Sardesai, avocat

Libia Lobo Sardesai la ea acasă
Image caption Momentul în care portughezii s-au predat a fost cel mai fericit moment din viața mea, a declarat doamna Sardesai

După ce India a obținut independența în 1947, m-am alăturat Ligii Tineretului Goan. Întotdeauna am avut în mine un foc pentru libertatea Goa. După 1955, din cauza blocadei economice, goanii nu au avut acces la nicio știre sau informație din afară. A devenit imperios necesar să expunem propaganda portugheză printr-o metodă clandestină, care a luat forma unui program de radio clandestin.

Vaman Sardesai și cu mine am înființat postul, care emitea în fiecare dimineață și seară în portugheză și konkani . Postul „Vocea Libertății” a funcționat din pădurile de la granița cu Goa între noiembrie 1955 și decembrie 1961.

Am ridicat moralul populației din Goa.

Vaman și Libia Sardesai
Image caption Vaman și Libia Sardesai au condus un program de radio clandestin din 1955 până în 1961

Nu a fost o viață ușoară pentru noi, dar am fost dedicați cauzei noastre. Nu știam cât timp va trebui să continuăm – tot ce știam era că trebuie să continuăm să le oferim goanilor informații și inspirație.

Armata portugheză nu era mulțumită și a încercat să ne dea de urmă. Din fericire, nu au reușit.

La 15 decembrie 1961, ministrul indian al apărării de atunci, Krishna Menon, a folosit programul nostru pentru a trimite un mesaj armatei portugheze de negociere. Am repetat mesajul la fiecare oră pe parcursul zilei următoare. Armata indiană a intrat în Goa când nu a primit niciun răspuns din partea portughezilor.

Când am auzit vestea că portughezii s-au predat, a fost cel mai fericit moment din viața mea.

Am simțit că trebuie să urc în ceruri pentru a anunța eliberarea Goa de sub dominația portugheză după 450 de ani. De fapt, am făcut acest lucru aruncând pliante și făcând anunțuri în timp ce zburam cu un avion deasupra Goa timp de două ore.

Goa a fost eliberată pentru progres. Dar astăzi, în numele progresului, statul este vandalizat.

Damodar Mauzo, 73 de ani, scriitor

Damodar Mauzo
Image caption Damodar Mauzo își amintește cum a văzut cum trupele indiene au eliberat Goa

Când aveam 12 ani, a trebuit să îndeplinesc o ceremonie religioasă la mine acasă. Aveam fotografii ale liderilor naționali – Mahatma Gandhi, primul prim-ministru al Indiei, Jawaharlal Nehru, liderul independenței Subhash Chandra Bose. Exista, de asemenea, câte o fotografie a lui Buddha și a lui Iisus Hristos.

Tatăl meu a invitat oficiali portughezi staționați în satul meu. Prietenii săi l-au sfătuit să îndepărteze fotografiile liderilor indieni, deoarece ar putea fi suspectat că este naționalist. La acea vreme, majoritatea hindușilor erau considerați naționaliști, deși existau mulți creștini care luptau pentru libertatea Goa.

Tatăl meu a spus: „Nu am comis nicio crimă. Nu cred că se vor opune”. Au venit și au notat fotografiile. Păreau fericiți că au putut să-i identifice pe lideri. Cred că au văzut fotografia lui Hristos și s-au gândit cât de laică este această familie. Dar familia și prietenii noștri au fost reticenți.

Obișnuiam să merg cu bicicleta în orașul Margao, aflat în apropiere, în timpul „zilelor de eliberare”, deoarece acela era locul cel mai activ din sudul Goa.

Eram încântat să văd armata indiană mărșăluind pe străzile din Margao. Am fost entuziasmat să fiu martor ocular la evenimentul istoric.

O autostradă cu patru benzi în construcție în Vasco
Image caption Mulți goani sunt îngrijorați de efectul dezvoltării rapide asupra mediului

Am văzut cum, în timpul perioadei coloniale, portughezii și-au bătut joc de democrație și de alegeri. Astăzi, vedem că lucrurile au suferit o transformare uriașă.

Dar, sincer, nu totul este bine. Folosirea fără discernământ a terenurilor în numele dezvoltării a sărăcit statul. Mineritul l-a deteriorat. Astăzi, vedem o disonanță comunală în creștere.

Supriya Vohra este un jurnalist independent stabilit în Goa.