HWS: Seneca Review

THE LYRIC ESSAY

omslag

(För mer information, se vår nyutgåva av ”Seneca Review Promotes Lyric Essay” från Poets & Writers Magazine.)

Med höstnumret 1997 började Seneca Review publicera vad vi har valt att kalla den lyriska essän. Den senaste tidens uppblomstring av kreativ sakprosa och den personliga essän har gett upphov till en fascinerande subgenre som ligger på gränsen mellan essän och den lyriska dikten. Dessa ”poetiska essäer” eller ”essäistiska dikter” ger företräde åt konstfullhet framför informationsförmedling. De överger den narrativa linjen, den diskursiva logiken och konsten att övertyga till förmån för idiosynkratisk meditation.

Den lyriska essän har del i dikten genom sin täthet och formbarhet, sin destillation av idéer och språkets musikalitet. Den har del i essän i sin tyngd, i sin uppenbara önskan att engagera sig i fakta, genom att smälta samman sin lojalitet mot det faktiska med sin passion för fantasifull form.

Den lyriska essän förklarar inte. Den kan bara nämna. Som Helen Vendler säger om den lyriska dikten: ”Den beror på luckor. . . . Den är suggestiv snarare än uttömmande”. Den kan röra sig genom associationer, hoppa från en tankegång till en annan med hjälp av bilder eller konnotationer, gå framåt genom juxtapositioner eller sidledes poetisk logik. I allmänhet är den kort, koncis och slagkraftig som en prosadikt. Men den kan också slingra sig och använda sig av andra genrer när de tjänar dess syfte: den är rekombinant och använder sig av tekniker från skönlitteratur, dramatik, journalistik, sång och film.

Med tanke på att den lyriska essän blandar olika genrer, växer den ofta fram i fragment och tar form som en mosaik, och dess betydelse blir synlig först när man tar ett steg tillbaka och ser den som en helhet. De historier den berättar är kanske inte mer än metaforer. Eller så kan den, utan berättelse, snurra in i sig själv och kretsa kring kärnan i en enda bild eller idé, utan höjdpunkt, utan ett tema som kan omskrivas. Den lyriska essän följer sitt ämne som ett stenbrott men nöjer sig aldrig med att bara förklara eller bekänna. Den förklarar genom dansen i sitt eget grävande.

Som en lojalitet till den ursprungliga känslan av essän som ett test eller ett sökande, ett försök att skapa mening, ger sig den lyriska essän ut på en outforskad kurs genom sammanlänkade nät av idéer, omständigheter och språk – en strävan utan någon förutbestämd slutsats, en ankomst som fortfarande kan lämna författaren ifrågasättande. Samtidigt som den är grubblande lämnar den delar av erfarenheten osmält och tyst, och inbjuder till läsarens deltagande tolkning. Dess röst, som talas från en avskildhet som vi hör och tar del av, har den intimitet som vi har kommit att förvänta oss av den personliga essän. Men i den lyriska essän är rösten ofta mer återhållsam, nästan blygsam, medveten om den komplimang den ger läsaren genom understatement.

Vad har drivit essän så nära poesin? Kanske dras vi till lyriken nu eftersom det verkar mindre möjligt (och givande) att närma sig världen genom ytterdörren, genom objektivitetens myt. Ett faktas livslängd krymper; likhet verkar ofta mer avslöjande än verisimilitet. Vi vänder oss till konstnären för att återskapa mening från erfarenhetens bombardemang, för att chockera, ge spänning, lugna ner oljudet och binda vår uppmärksamhet.

Vi vänder oss till den lyriska essän – med dess formbarhet, uppfinningsrikedom, omedelbarhet, komplexitet och användande av ett poetiskt språk – för att ge oss ett nytt sätt att göra musik av världen. Men vi måste vara villiga att ge oss ut på en konstnärlig gren med dessa författare, hålla balansen på deras ibland svindlande sidovägar. Anne Carson citerar Paul Celan i sin essä om lyriken ”Why Did I Awake Lonely Among the Sleepers” (publicerad i Seneca Review Vol. XXVII, nr 2). Vad han säger om dikten skulle mycket väl kunna sägas om den lyriska essän:

Dikten håller sig på sin egen marginal…. Dikten är ensam. Den är ensam och på väg. Dess författare stannar med den.

Om läsaren är villig att vandra i dessa marginaler finns det nya världar att hitta.

–Deborah Tall, redaktör och John D’Agata, biträdande redaktör för lyriska essäer