Experiența mea cu ciupercile șamanice din San Jose del Pacifico, Oaxaca, Mexic

Fractalii au început la 15 minute după ce am băut ceaiul, geometrii care se roteau în pinii care acopereau pantele văii. M-am ridicat în picioare, copleșit. Era prea mult. Ceva se simțea în neregulă în interiorul meu. Am sperat că nu se anunța o călătorie proastă. Am respirat, apoi am încercat să mă întind, aplecându-mă la brâu peste degetele de la picioare, dar nu m-a ajutat. „Hmmmm”, i-am murmurat lui Illich, care era așezat într-un balansoar pe verandă, la câțiva metri distanță. „Asta e… mult.”

Poate dacă aș intra în interiorul cabanei noastre confortabile și m-aș întinde? Am intrat înăuntru și apoi am vomitat pe podeaua de gresie. Ah, deci asta era ceea ce nu era în regulă în interiorul meu.

Nu era dimineața veselă pe care o anticipasem.

Într-un pelerinaj al ciupercilor

Când am ajuns cu o zi înainte în San Jose del Pacifico, un sat micuț agățat de versantul munților alpini la 2.000 de metri deasupra nivelului mării, era ora de aur dinaintea apusului. Pe geamul mașinii închiriate, am privit cum norii cumulus se revărsau în valea de sub noi. Eram la doar două ore de mers cu mașina la sud de mărăcinișul uscat din afara orașului Oaxaca, dar părea că ne aflam pe un alt continent. Aerul era încărcat de o ceață rece care uda pinii și ferigile. În locul caselor din adobe sau al coloniilor cu țiglă, am trecut pe lângă clădiri mici din cărămidă, piatră și lemn închis la culoare. Picturile murale și panourile făceau referiri frecvente la spiriduși, zâne și ciuperci. Illich a comentat că s-a simțit ca și cum am fi ajuns în interiorul The Legend of Zelda.

(PS. Iată ce să împachetezi dacă călătorești în Oaxaca.)

De fapt, San Jose del Pacifico are ceva din magia sa, dar nu este chiar elfică. Este vorba de ciupercile halucinogene, pe care localnicii le culeg din pădurile de aici în timpul sezonului ploios.

Conghetele, sau ciupercile magice, sunt pur și simplu ciuperci cu psilocibină, o substanță care apare în mod natural și care alterează mintea, care provoacă halucinații și sentimente de unitate cu universul. În timp ce mulți oameni (și adolescenți) le mănâncă doar pentru a se distra la festivaluri, cercetătorii studiază psilocibina în speranța de a o legaliza în scopuri terapeutice. În prezența unui terapeut instruit, s-a demonstrat că produce îmbunătățiri remarcabile și de durată în psihicul dumneavoastră. Din acest motiv, psilocibina a sărit din teritoriul hippie în cultura mai largă a îmbunătățirii de sine prin intermediul psihedelicelor, cu antreprenori care iau microdoze pentru a îmbunătăți creativitatea și performanța. (Dacă doriți să aflați mai multe despre psihedelice, beneficiile lor și riscul de dependență și supradozaj, vă sugerez să citiți A Really Good Day (O zi foarte bună) de Ayalet Waldman.)

Am mâncat ciuperci de mai mult de o duzină de ori încă din facultate. Și, ca să fiu sincer, de fapt prefer LSD, sau „acidul”, pur și simplu pentru că LSD tinde să te lase să-ți ghidezi puțin mai mult propria experiență. Altfel spus, ciupercile te duc acolo unde vor ele să te ducă, iar uneori asta poate fi într-un loc întunecat. (Da, asta este o prevestire, chiar acolo.) Pentru a fi clar, LSD-ul are încă posibilitatea unei călătorii proaste, mai ales dacă ești cu persoane de neîncredere, cu vibrații rele, într-o locație inconfortabilă sau înfricoșătoare. Dar, în general, dacă începi să te simți neliniștit pe LSD, poți decide cu ușurință să respingi aceste gânduri și să te întorci din nou la chicotelile fericite. Acest lucru nu este întotdeauna cazul cu ciupercile. Acestea te fac să muncești un pic mai mult. Ele necesită mai multă concentrare asupra respirației, mai multe tehnici de meditație pentru a calma mintea și mai multă pregătire pentru a te asigura că vei fi confortabil și te vei simți în siguranță în timpul călătoriei tale.

Când vine vorba de etică și sustenabilitate, totuși, ciupercile sunt favoritele mele. Potrivit unui articol cercetat exhaustiv de la Huffington Post (în care am încredere în acest caz pentru că a fost scris în colaborare de doi membri seniori ai echipei, în loc de un colaborator neplătit la întâmplare), ciupercile sunt endemice pe toate continentele, cu excepția Antarcticii, și pot fi cultivate cu ușurință și în interior, cu puțin spațiu și inputuri, folosind produse reziduale. În plus, un raport recent spune în notele de subsol că – spre deosebire de cocaină și molly/ecstacy – ciupercile nu sunt frecvent falsificate. Și pentru că sunt atât de ușor de cultivat de către amatori oriunde pe planetă, ele nu sunt traficate prin intermediul cartelurilor, o preocupare cu atât mai relevantă cu cât ne aflam în Mexic. Toate acestea le fac să fie drogul perfect pentru consumatorul conștient.

(Pentru mai multe informații despre ce droguri ilegale sunt sustenabile și etice, citiți ghidul meu.)

Cel mai important, ciupercile care alterează mintea au fost folosite de sute, dacă nu chiar mii de ani de către grupurile indigene pentru ritualuri religioase și culturale și în scopuri medicinale.Acesta era un lucru pe care îl știam despre ciuperci și, cu siguranță, a contribuit la plăcerea de a le savura, dar acum eram pe cale să am șansa de a le experimenta în terroir-ul lor, precum un pasionat de vinuri care vizitează Bordeaux sau, mai adecvat, un iubitor de mezcal care bea un shooter de această substanță cu localnicii într-un palenque din afara orașului Oaxaca. Da, ciupercile sunt ilegale în Mexic, inclusiv în San Jose del Pacifico. Dar, deoarece sunt o tradiție aici și aduc bani de la turiști în ceea ce altfel ar fi un oraș complet sărăcit, autoritățile se uită în altă parte.

Nu a fost întotdeauna așa. Mexicanii au trebuit să își ascundă folosirea ciupercilor de catolicii spanioli albi începând cu anii 1500. Potrivit High Times, în 1936, un etnobotanist mexican a publicat o lucrare despre posibila existență a ciupercilor care modifică mintea. Douăzeci de ani mai târziu, un american pe nume Gordon Wasson a călătorit în micul orășel de munte menționat în lucrare, Huautla de Jiménez, situat în munți, la cinci ore la nord de orașul Oaxaca. Când, în cele din urmă, i s-a permis să participe la un ritual de purificare pe timp de noapte, și-a încălcat promisiunea de a păstra secretul și a publicat o carte și un articol despre această experiență, ceea ce a declanșat turismul hippie (inclusiv Bob Dylan și John Lennon) în Huautla pe parcursul anilor ’60. Se spune că Maria Sabina, șamanul care i-a lăsat cu reticență pe americani să afle acest secret, a ajuns să regrete rolul ei în coruperea a ceea ce fusese o plantă extrem de religioasă.

Nu știam nimic despre această istorie, totuși, când am decis să mergem la San Jose del Pacifico. Tot ce știam era că niște cunoștințe se opriseră în oraș în timpul drumului lor dinspre orașul Oaxaca spre Puerto Escondido, pe coasta Pacificului, și ne trimiseseră discret câteva sfaturi despre cum să obținem niște ciuperci. Când le-am spus unora dintre prietenii noștri americani și mexicani din Oaxaca despre planurile noastre, a devenit rapid evident că vizitarea San Jose și participarea la ritual este o excursie obișnuită pentru cei creativi de acolo. Acest fapt, că San Jose nu este doar pentru turiștii hippie cu rucsacul în spate, ci și pentru localnici, m-a făcut să fiu și mai entuziasmat de experiența noastră.

Autenticitatea era ceea ce căutam. Iar autenticitatea nu se joacă întotdeauna frumos.

Planificarea călătoriei noastre în San Jose

În mod normal, ne-am fi oprit pur și simplu în San Jose în drum spre Puerto Escondido, dar nu aveam timp să petrecem încă o săptămână pe coastă (iar experiența noastră de la Playa Viva cu greu putea fi îmbunătățită), așa că am decis să închiriem o mașină, să conducem până în San Jose, să petrecem noaptea și apoi să ne întoarcem în orașul Oaxaca. Am rezervat o mașină de închiriat pentru ora 9 dimineața la aeroportul din Oaxaca, sperând să ajungem la San Jose până la prânz și să avem șase ore solide de excursii frumoase la lumina zilei.

Din păcate, închirierea unei mașini în Mexic nu este niciodată o experiență plăcută. Chiar și companiile americane recognoscibile de închiriere de mașini sunt de fapt doar francize locale care cumpără numele… și apoi fac ce vor. Mai ales dacă ești un guero (persoană albă), vor încerca în toate felurile să scoată mai mulți bani de la tine, inclusiv prin adăugarea unor taxe nebunești, cerându-ți să cumperi o asigurare de 20 de dolari pe zi, sau prin suprarezervarea mașinilor accesibile și oferindu-ți opțiunea de a aștepta ore întregi sau de a plăti mai mult pentru un upgrade. Asta este ceea ce ni s-a întâmplat în Oaxaca, în ciuda faptului că Illich este un venezuelean cu pielea brună care vorbește spaniola ca limbă maternă. Am așteptat mai mult de patru ore pentru ca mașina noastră să apară în cele din urmă, așa că nu am plecat din Oaxaca până la ora 13:00.

Există o alternativă, care constă în a plăti mai puțin de 10 dolari pentru o plimbare cu duba prin munți (puteți obține informații despre asta la nivel local în Oaxaca sau Puerto Escondido) și vă vor lăsa în San Jose del Pacifico. Dezavantajul este că ai mai multe șanse să te îmbolnăvești de rău de mișcare într-o furgonetă decât în propria mașină închiriată – virajele sunt notorii. Per total, cred că mă bucur că am luat mașina de închiriat, pentru intimitate și pentru faptul că am putut ajunge și pleca atunci când am dorit. Dar s-ar putea să preferați furgoneta din motive de preț sau pentru a nu fi nevoiți să vă certați în Spanglish cu firma de închiriere.

În orice caz, am ajuns în San Jose del Pacifico cu doar câteva ore înainte de apusul soarelui. Partea bună este că rezervasem o cabană la Puesta del Sol, o stațiune minusculă, destul de prietenoasă cu cei care caută o experiență psihedelică, unde cabanele costă doar 30 de dolari pe noapte. Cred că aveam un alt motiv pentru care trebuia să ne întoarcem în Oaxaca, altfel am fi rezervat două nopți, astfel încât am fi avut o zi întreagă. Este un lucru pe care vă recomand să îl faceți, astfel încât să vă puteți relaxa și să vă bucurați de mai multă natură în timp ce sunteți acolo.

După ce ne-am cazat, am coborât pe o cărare sinuoasă de piatră mărginită de flori sălbatice și plante suculente de toate mărimile, de la puișori mici care răsăreau din ghivecele suspendate, până la agave care erau de două ori mai mari decât mine. Ne-am bucurat să vedem că cabana noastră se afla chiar la capătul căii și era foarte privată – stând pe veranda din față, puteam vedea doar o altă cabană la 15 metri distanță. Deși am dat din cap mai multor mexicani care purtau hanorace asortate, ceea ce denotă că se aflau acolo pentru un fel de retragere (sau poate că făceau parte dintr-un cult? Nu am investigat), jos, în micul nostru spațiu al naturii, totul era tăcut, cu excepția vântului printre copaci și a cântecului păsărilor.

În interiorul cabanei, am găsit două paturi acoperite cu pături groase și confortabile, o baie curată cu un duș fierbinte și un șemineu cu lemne. Cel mai bun dintre toate, pridvorul nostru din față avea o priveliște cuprinzătoare a văii, singurul semn de civilizație fiind un turn de telefonie mobilă pe o creastă îndepărtată, care ne transmitea un semnal perfect. A fost cadrul perfect pentru niște căutări sufletești ajutate de psilocibină.

Darkness Falls

Nu totul a fost perfect, totuși. Aveam prima noastră mare ceartă din timpul călătoriei, din cauza bugetului și a echilibrării orelor de lucru. Am adus această ceartă la cina noastră la La Taberna de Los Duendes (Taverna Elfilor) din partea principală a orașului, care ne fusese recomandată de un prieten. Ei servesc porții mari de paste italiene, bere artizanală și vin. Am cerut sala de la etaj, care este destul de romantică din câte am auzit, dar era deja ocupată. Am continuat să petrecem cea mai mare parte a cinei șuierând unul la celălalt într-un mod în care speram că ceilalți clienți nu vor observa (probabil că au observat). Am fost întrerupți în acest demers de o tânără îmbrăcată ca un hippie care s-a apropiat pentru a spune că l-a recunoscut pe Illich de la unul dintre concertele sale de DJ din New York. Ne-am afișat zâmbetele noastre strălucitoare și am stat puțin de vorbă, apoi ne-am întors să mâncăm în tăcere de îndată ce și-a dat seama că nu o vom invita să ia loc.

Poate că nu a fost o idee atât de bună.

Până la sfârșitul cinei, am discutat, dar încă ne simțeam destul de greoi. L-am întrebat pe proprietarul restaurantului german despre ciuperci, dar a dat din cap. Nu e de mirare, nici eu nu aș fi vrut să ne dea ciuperci după ce am fost martori la vibrațiile noastre rele. Am ieșit din restaurant și am coborât la un alt hotel/restaurant despre care un prieten ne-a spus că vinde ciuperci. Ciupercile nu erau de sezon în acel moment și sunt sigur că sunt cele mai bune proaspete. Dar când am ajuns acolo și Illich a întrebat la tejghea despre ceaiul de ciuperci, bătrâna mexicană care conducea bucătăria i-a spus că, sigur, dar că va trebui să așteptăm până când termină de gătit pentru ceilalți clienți. Așa că ne-am așezat să așteptăm, iar o pisică de stradă albă și pufoasă a sărit pe rând în poala noastră și și-a băgat fața în jachetele noastre. În sfârșit, un semn bun.

În timp ce așteptam, am discutat și am decis că poate nu ar trebui să bem ceaiul de ciuperci în acea seară. La urma urmei, aveam o priveliște extraordinară din cabina noastră pe care nu voiam să o irosim și probabil că ne-ar prinde bine un pic mai mult spațiu între lupta noastră și experiența care urma, pentru a ne elibera mintea de negativitate. După o jumătate de oră de așteptare, doamna mexicană a adus două cești aburinde de ceai. Illich a decis să ceară să mai cumpere încă două doze pentru drum, așa că ne-a adus două pachete de ciuperci uscate. Am plătit și am luat ceștile înapoi la cabană. Am cerut să ni se aprindă focul. Mi-am turnat cele două cești de ceai de ciuperci în termosul meu, mi-am setat alarma pentru o jumătate de oră înainte de răsăritul soarelui și ne-am culcat ascultând focul trosnind.

A doua zi dimineață, ne-am trezit la prima oră. Ceaiul, care era încă cald, a stat la macerat timp de opt ore. În retrospectivă, probabil că nu a fost cea mai bună idee. A fost un ceai tare, așa cum am descoperit rapid.

Illich și-a băut ceaiul primul, în timp ce eu am făcut o poveste Instagram Live vorbind despre ceea ce urma să facem. Când am ieșit pe verandă, ochii lui erau deja mari. Mi-a venit ideea luminoasă că ar trebui să luăm micul dejun (ciupercile îmi dau adesea poftă de mâncare), așa că mi-am băut ceaiul și apoi am tras de noi până în sala de mese. Mi-am turnat cereale, am luat o banană și am început să o mănânc. Apoi mi-am dat seama că eram deja drogată și că trebuia să plecăm. Imediat. Așa că l-am târât pe Illich înapoi pe cărarea lungă de piatră până la cabana noastră și m-am trântit pe bancă să mă uit la priveliște.

Fractalii se învârteau cu o răzbunare. M-am dus înăuntru. Am vomitat.

Illich a venit să mă verifice și a văzut voma pe podea și m-a găsit în baie. M-a ținut de păr în timp ce eu gemeam: „Îmi pare atât de rău, iubito. O să curăț eu.”

„Nu, nu, tu du-te în pat. Mă ocup eu de asta”, a spus el. Așa că m-am târât în pat sub pături. Între timp, Illich încerca să-mi curețe voma, după cum a povestit mai târziu, dar fractalii se învârteau înăuntrul ei, iar el a fost mișcat de cât de frumos era. Asta era în interiorul soției mele, s-a mirat el. Și-a revenit și a curățat voma. Apoi a venit și s-a așezat lângă pat și m-a ținut de mână în timp ce plângeam.

Vreau să clarific faptul că aceasta nu a fost o călătorie rea. Am avut o călătorie proastă, care a fost provocată de consumul de ciuperci puternice la o petrecere rece într-un depozit unde nu cunoșteam mulți oameni. În acel moment, mă simțeam inconfortabil din punct de vedere fizic, era frig, cu trei scene diferite de muzică care sângerau una în alta și nu aveam unde să mă duc care să se simtă privat și sigur. Asta a fost diferit. Eram într-un pat confortabil, cu o priveliște de la fereastră spre natura pură, cu minunatul meu soț ținându-mă de mână și vorbindu-mi, cu setul lui de meditație pe fundal.

A fost un plâns bun. Călătorisem și plănuisem, călătorisem și plănuisem de aproximativ o lună în acel moment și încă nu ne dădusem seama cum să trăim acest stil de viață și să găsim un echilibru. Totul părea mereu în aer și neliniștit. Ne-am mutat dintr-un loc în altul la fiecare câteva zile, iar eu eram în permanență neliniștită să cercetez, să planific și să încadrez totul în itinerariul nostru.

Dar ciupercile au vrut ca eu să renunț, să mă relaxez, să nu mai fiu la conducere pentru o vreme. Așa că asta am făcut.

Illich se distra de minune, apropo, bucurându-se de călătoria cu ciupercile și fiind el însuși caraghios, având grijă de mine ca propriul meu șaman înțelept. Am vorbit și m-am gândit la toate modurile în care el este atât de minunat și de grijuliu, atât de demn de încredere. Și i-am articulat aceste gânduri. Cred că a ieșit ceva de genul: „Ești un om atât de bun. Te iubesc. Wow, ești atât de minunat.”

În cele din urmă, pe măsură ce călătoria s-a mai domolit, m-am târât afară din pat și m-am întors pe verandă. Lucrurile erau ondulate, dar fractalii dispăruseră. Am simțit mirosul aerului și am privit soarele care se prelingea pe pământ. Am ascultat cântecele păsărilor și mi-am înfășurat serape-ul în jurul genunchilor cu recunoștință.

Viajul puternic nu a fost ceea ce mi-am dorit, dar este ceea ce aveam nevoie.

Alte lucruri de făcut în San Jose del Pacifico

Era ora 11 dimineața și eram destul de treji. Ne-am împachetat lucrurile, am făcut check-out-ul și ne-am întors în zona principală a orașului pentru a mânca tlayudas la restaurantul care ne vânduse ceaiul de ciuperci. (Sfat: luați o mulțime de bani pentru timpul petrecut în San Jose del Pacifico. Am rămas fără bani și a fost o întreagă treabă să ne rulăm cardul la restaurantul Duende pentru a obține bani pentru nota de plată la celălalt restaurant.)

Shopping. După aceea ne-am plimbat și am găsit cel mai drăguț magazin care vindea printuri înrămate, produse de îngrijire a pielii organice, miere locală, ceaiuri din plante și modă mexicană. Este un proiect al artistului vizual și tatuator din Oaxaca Carlos Bautistab și al femeii din spatele brandului de frumusețe din Oaxaca Relative Nativo. A fost o încântare complet neașteptată să găsim un magazin cu un design atât de atent într-un sat atât de minuscul! Există, de asemenea, câteva magazine mici care vând ciuperci din lemn sculptate manual, care sunt de fapt destul de elegante, și alte bibelouri și lucruri.

Excursiuni și observarea păsărilor. Dacă am fi avut mai mult timp, am fi făcut o mică drumeție în zonă. Există o mulțime de poteci de urmat, de la ușor la dificil. Întrebați în jur și veți primi cu siguranță câteva recomandări excelente.

Temazcal. O ceremonie temazcal este o baie de aburi purificatoare tradițională care implică ierburi aromatice și exfolianți. Puteți găsi acest lucru peste tot în Mexic, din afara Mexico City până la Tulum, dar a face o ceremonie înainte sau după ce ați experimentat o călătorie cu ciuperci ar fi absolut uimitor. Din nou, puteți întreba la hotelul dvs. sau la un restaurant local și probabil veți găsi un excelent practicant local.

Am recomanda San Jose del Pacifico?

Ați putea crede că, din moment ce am vomitat și am plâns în timpul călătoriei mele cu ciuperci, v-aș avertiza să nu mergeți în acest oraș magic. Dar au fost mai mulți factori care au acționat aici. Unul a fost cele opt ore de macerare a ciupercilor în apă fierbinte, care a dat un ceai incredibil de puternic. Al doilea a fost reprezentat de sentimentele întunecate care persistau în urma luptei noastre. Iar al treilea a fost, cred eu, natura ciupercilor și a decorului, ambele rezistente la utilizarea ocazională. Este un loc serios pentru ciuperci, impregnat de tradiție religioasă. Dacă aveți de gând să mergeți la San Jose del Pacifico, fiți pregătiți că s-ar putea să nu fie o zi în parc. Sau poate că experiența ta va fi chiar frumoasă. Este greu de spus. Orice ar fi, va fi valoroasă.

În timp ce ne întorceam în Oaxaca, Illich i-a trimis un mesaj lui Elliot Coon, co-fondator al mărcii de mezcal Gem & Bolt. Locuiește în Oaxaca de ani de zile și a fost un ghid înțelept al orașului în timp ce noi eram acolo. A întrebat cum a fost, iar Illich i-a povestit despre experiența noastră și despre cum m-am luptat.

„Medicină vegetală”, a răspuns ea prin SMS. „Te face să muncești”. Adevărat.

Apropo, mai avem încă o doză din acele ciuperci. Le-am păstrat pentru a le folosi la locul potrivit, un loc care are o frumusețe naturală, unde înțelepciunea indigenă este respectată și unde există o energie puternică întruchipată. Săptămâna aceasta ne aflăm în Cusco, deci cred că ne-am găsit locul…